مقالات

میزان فرمان سه بعدی چیست و چه تفاوتی با میزان فرمان معمولی دارد؟

میزان فرمان سه بعدی چیست؟

فرمان یکی از اجزای حیاتی هر خودرو است که راننده از طریق آن مسیر حرکت را هدایت می‌کند. تنظیم دقیق فرمان، نقشی اساسی در ایمنی و هندلینگ خودرو ایفا می‌کند. در سال‌های اخیر، تکنولوژی جدیدی به نام “میزان فرمان سه بعدی” معرفی شده که مزایای قابل توجهی نسبت به روش‌های سنتی تنظیم فرمان دارد. در این مقاله، به بررسی تفاوت‌های “میزان فرمان سه بعدی” و “میزان فرمان معمولی” می‌پردازیم.

میزان فرمان سه بعدی

قبل از اینکه به بررسی تفاوت میزان فرمان سه بعدی با میزان فرمان معمولی یا به قول معروف سنتی بپردازیم، بهتر است این نوع میزان فرمان (سه بعدی) را معرفی کنیم. مدل سه بعدی میزان فرمان که یکی از پرکاربردترین تجهیزات تعمیرگاهی به حساب می آید در مقایسه با مدل سنتی و معمولی طبیعتاً ساختار پیشرفته و مجهزتری دارد. به این دلیل که از دوربین برای انجام تنظیمات این میزان فرمان استفاده می‌کنند. به عنوان شاخص در میزان فرمان‌های سه بعدی از چرخ‌های خودرو استفاده می‌کنند. حال دوربین با بررسی شاخص‌ها می‌تواند اینکه چرخ‌ها چه میزان انحراف دارند را به راحتی تشخیص دهد. با این وجود کاملاً طبیعی است که فاصله‌ها و زوایا به راحتی تنظیم خواهند شد.

استاندارد و دقت کار در میزان فرمان‌های سه بعدی بسیار بالا است. به این خاطر که تا نرسیدن تنظیمات به حالت استاندارد، سیستم سه بعدی میزان فرمان، تشخیص اتمام کار نخواهد داد. در اینجا وضعیت چرخ‌ها از طریق مانیتور به راحت قابل رویت است و همه چیز کاملاض حساب شده و پیشرفته مورد بررسی قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید  جک سوسماری چیست؟

فناوری مورد نیاز این نوع میزان فرمان از فناوری پردازش اطلاعات کامپیوتری و قواعد اولیه دیدگاه فیزیک بهره‌مند است.  دلیل استفاده از دوربین به خاطر این است که احتمال خطای انسانی را به حداقل می‌رساند. هر 3 زاویه تو، کمبر و کستر در این روش مورد بررسی قرار می‌گیرند و به همین دلیل به نام سه بعدی این میزان فرمان را امروزه می‌شناسند.

محصول مرتبط : دستگاه میزان فرمان سه بعدی 3D Series SP-G6

تفاوت میزان فرمان سه بعدی با میزان فرمان معمولی

از 6 جهت می‌توان تفاوت بین میزان فرمان سه بعدی را با میزان فرمان معمولی مورد بررسی قرار داد. دقت، سرعت، گستردگی، نوع خودرو، تخصص و هزینه هرکدام تفاوت‌های این دو را به رخ می‌کشند.

  • میزان فرمان اگر معمولی و سنتی باشد، شما نمی‌توانید انتظار دقت بالایی را داشته باشید. به همین خاطر زمانی که در مورد دقت میزان فرمان صحبت می‌کنیم، سه بعدی حرف‌های بیشتری برای گفتن دارد.
  • سرعت انجام کار با میزان فرمان‌های سه بعدی واقعاً تضمین شده و بالا است. به همین خاطر کمترین میزان اتلاف وقت را می‌توان انتظار داشت که این خود یک آپشن ویژه و بسیار مهم است.
  • تعمیرگاه‌هایی که از میزان فرمان معمولی استفاده می‌کنند حقیقتاً بیشتر هستند. شما باید به یک تعمیرگاه تخصص برای میزان فرمان سه بعدی مراجعه کنید.
  • نوع خودرو هم خود یکی از تفاوت‌های اصلی این دو را نمایش می‌دهد. برای خودروهای جدید و بروز از میزان فرمان‌های سه بعدی می‌توان استفاده کرد. در صورتی که برای خودروهای مدل پایین همان میزان فرمان سنتی/معمولی گزینه رایج‌تری می‌تواند باشد.
  • مهارت کار با کامپیوتر یکی از تخصص‌های اصلی برای استفاده از میزان فرمان به صورت سه بعدی است. در صورتی که برای میزان معمولی باید مهارت فنی بالایی داشت.
  • طبیعتاً از لحاظ هزینه هم این دو با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. هزینه میزان فرمان‌ معمولی بسیار پایین‌تر از سه بعدی است. به همین خاطر، شاید برخی از میزان فرمان به صورت سه بعدی چندان استقبال نکنند.
بیشتر بخوانید  همه چیز درباره کابین رنگ خودرو

محصول مرتبط : دستگاه میزان فرمان مدل Mondolfo Trigon 648

ابزارهای میزان فرمان سه بعدی

تنها ابزار مورد نیاز برای میزان فرمان سه بعدی، دوربین نیست. به این دلیل که سنسورها که به آن‌ها شاخص‌های اندازه‌گیری هم گفته می‌شود از جمله ابزارهای مهمی هستند که کارایی آن‌ها را نمی‌توان نادیده گرفت. با استفاده از چرخ‌های خودرو می‌توان از سنسورها استفاده کرد. سنسورها را می‌توان روی تیر افقی یا عمودی به صورت مجزا برای ثابت کردن لاستیک‌ها مورد کاربرد قرار داد.

برنامه گرافیکی هم با استفاده از ابزاری به نام رایانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. همان‌طور که گفته شد، این سنسورها هستند که تراز و انحراف را اندازه می‌گیرند و سپس دوربین تصاویر اندازه‌گیری را دریافت می‌کند و آن‌ها را به رایانه برای محاسبه ارسال می‌کند. روی رایانه یک رابط کاربری گرافیکی نصب است که به محاسبه نتایج می‌پردازد و محاسبه به دست آمده را نمایش می‌دهد.

مزایای میزان فرمان سه بعدی

امروزه استفاده از میزان فرمان سه بعدی به دلیل مزایایی که دارد، بسیار مورد توجه و استقبال قرار گرفته است. زمانی که چرخ‌ها هماهنگی نداشته باشند، طبیعتاً مصرف سوخت هم افزایش می‌یابد، پس میزان فرمان به صورت سه بعدی با احیاء هماهنگی چرخ‌ها می‌تواند به بهبود مصرف سوخت هم کمک کند.

برای افزایش عمر لاستیک‌ها هم نمی‌توان کارایی این مدل میزان فرمان را نادیده گرفت. به این خاطر که اگر چرخ‌ها تراز نباشند، لاستیک‌ها در معرض خرابی قرار می‌گیرند. تجربه رانندگی با میزان فرمان به صورت سه بعدی بسیار روان‎تر و لذت بخش‌تر است. بدین ترتیب ایمنی رانندگی هم افزایش خواهد یافت.

بیشتر بخوانید  لیست لوازم جلوبندی خودرو

دقیق بودن میزان فرمان به صورت سه بعدی باعث می‌شود تا رانندگان خودروهای به روز و جدید بتوانند با اعتماد بیشتری در موقعیت‌های گوناگون رانندگی را تجربه کنند.  در مقایسه با روش معمولی میزان فرمان، سه بعدی بودن میزان فرمان 100 برابر بیشتر است و پارامترهایی نظیر قفل تو، انحراف چرخ و… هم مورد بررسی قرار می‌گیرند. همین که پردازش اطلاعات به صورت دیجیتالی و از طریق رایانه انجام می‌شود خود یک آپشن مهم است که نمی‌توان نادیده گرفت.

جمع‌بندی

میزان فرمان سه بعدی به عنوان یک تکنولوژی نوین، مزایای قابل توجهی نسبت به روش‌های سنتی تنظیم فرمان دارد. اگر به دنبال رانندگی ایمن‌تر، هندلینگ بهتر و صرفه‌جویی در هزینه‌ها هستید، تنظیم فرمان سه بعدی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. جهت اطلاع از قیمت دستگاه میزان فرمان و دیگر تجهیزات تعمیرگاهی با متخصصین پیروزان صنعت در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *