مقالات

جک سوسماری چیست؟

جک سوسماری چیست

یکی از انواع جک‌های خودرو که برای بلند کردن ماشین از سطح زمین استفاده می‌شود جک سوسماری است. جک‌ تعمیرگاهی در انواع مختلف تولید می‌شوند و باید برای استفاده از آنها نکات مختلفی را رعایت کرد. اینکه جک در کجای خودرو قرار می‌گیرد و برای تعمیر آن باید چه اقداماتی انجام دهید در نگهداری آن اهمیت دارد. برای اطلاع بیشتر درباره جک سوسماری با ما همراه شوید.

انواع جک‌های سوسماری و کاربرد هر یک

جک‌های سوسماری در انواع مختلف تولید می‌شوند. از مدل‌های آن می‌توان به جک سوسماری دو تن اشاره کرد. این مدل جک به عنوان یک مدل کوچک و با قدرت کم شناخته می‌شود. برای مصرف شخصی می‌توان از این نوع استفاده کرد. از انواع دیگر می‌توان به جک سوسماری دو و نیم تن مشابه کرد. این نمونه قدرت بیشتری نسبت به نمونه قلبی دارد و برای استفاده تعمیرکاران خودرو مانند مکانیک‌ها و صافکاری مناسب است.

جک‌های بزرگتر به عنوان جک سوسماری سه تن کوتاه هم با قدرت بالا و بدنه ضخیم تولید می‌شود. در آپاراتی و تعویض روغنی می‌توان از این مدل استفاده کرد. جک‌های سوسماری سه تن بلند نیز برای تمامی قسمت‌های ماشین استفاده می‌شود و به عنوان یک جک با کیفیت و پرفروش است. از انواع دیگر جک‌های سوسماری می‌توان به جک ۵ تن اشاره کرد. برای خودروهای سنگین نیز از جک‌های سوسماری ۱۰ تن و ۲۰ تن استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید  علائم کم بودن گاز کولر خودرو

انواع جک سوسماری

علت بالا نرفتن جک سوسماری

گاهی اوقات مشکلاتی در جک سوسماری ایجاد می‌شود که باعث بالا نرفتن آن خواهد شد. شما در این حالت باید قسمت‌های مختلف جک را موردبررسی قرار دهید. دلیل اول برای این مشکل بسته نشدن شیر پمپ است. شما باید شیر را در جهت عقربه‌های ساعت سفت کنید تا این مشکل حل شود. اگر روغن جک کم باشد نیز جک بالا نمی‌رود.

برای این مشکل می‌توانید قسمت روغن پمپ را چک کرده و در صورت نیاز روغن به آن اضافه کنید. دلیل سوم برای این مشکل فرسوده شدن کاسه نمد و قطعه پشتیبان جک سوسماری است. برای رفع چنین مشکلی باید ناخالصی‌های روغن را برطرف کرده و یک کاسه نمد را جایگزین آن کنید.

طرز هواگیری جک سوسماری

وجود هوا درون روغن‌های جک سوسماری باعث عملکرد نامناسب آن می‌شود. برای هواگیری جک سوسماری باید مراحل مختلفی را طی کنید. ابتدا پیچ جک سوسماری را کاملاً سفت کرده و جک را تا آخرین حد خود بالا آورید. قسمتی که درون آن روغن قرار دارد را باز کرده و اگر روغن آن کم بود تا حد نیاز به آن روغن اضافه کنید.

دو روز پس از انجام این کار مجدداً سطح روغن را چک کرده و اگر مخزن روغن پر باشد هواگیری درست انجام شده است. در صورتی که باز هم حد روغن کمتر از میزان معمول آن باشد باید به آن روغن اضافه کرده و دو روز بعد میزان روغن را چک کنید. زمانی که میزان روغن درون مخزن به اندازه کافی باشد یعنی هواگیری درست انجام شده است.

بیشتر بخوانید  دستگاه مولد باد نیتروژن چیست و چه کاربردی دارد؟

جک سوسماری را کجای ماشین بزنیم؟

برای استفاده از جک سوسماری باید بدانید که این جک باید در چه مکانی قرار گیرد. شما باید این جک را مناسب با وزن خوردو در زیر آن یا شاسی آن قرار داده و از قرار گیری آن در نقطه ایمن اطمینان حاصل پیدا کنید. پس از آن باید دسته را چرخانده و با فشار دادن پدال و حرکت روغن درون سیلندر جک را به بالا هدایت کنید.

پس از اینکه ارتفاع مد نظرمشخص شود باید جک را در حالت ثابت قرار داد. پس از تمام شدن کار با جک باید از شیر تخلیه استفاده شود تا جک دوباره به حالت اول باز گردد. برای قرار دادن این نوع جک تفاوت نمی‌کند که شما آن را در کجای خودرو قرار دهید.

جک روغنی یا سوسماری

جک روغنی یا سوسماری؟

جک در انواع مختلف روغنی و سوسماری تولید می‌شود و برخی هنوز برای انتخاب یکی از این دو سرگردانند. این دو نمونه جک تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. جک‌های سوسماری تحمل وزن بیشتری دارند. جک‌های روغنی توانایی بلند کردن یک طرف یا یک سمت از خودرو را دارند در حالی که جک سوسماری به راحتی تمام خودرو را بلند می‌کند. جک سوسماری از چند چرخ تسکیل شده است.

استفاده از آن راحت‌تر از جک‌های روغنی است.جک‌های خودرو را تا فاصله کمی از زمین بلند می‌کنند اما جک‌های سوسماری خودرو را تا فاصله ۱ متری نیز از سطح زمین بلند می‌کنند. با توجه به این تفاسیر باید گفت که جک‌های سوسماری بهتر از جک‌های روغنی هستند.

قیمت جک سوسماری

قیمت جک‌های سوسماری وابسته به عوامل مختلفی است. این محصول در مدل‌های مختلفی تولید می‌شود که هر کدام قیمت‌های گوناگونی دارند. قیمت جک‌ سوسماری با توجه به نوسانات ارز هم در بازه‌های زمانی مختلف، متفاوت می‌شوند. از عوامل موثر دیگر در قیمت این جک‌ها می‌توان به برند آن‌ها هم اشاره کرد. هرچه این جک‌ها کیفیت بالاتری داشته باشند قیمت آن‌ها بیشتر است. در انواع جک‌های سوسماری نوع بادی با قیمت جک سوسماری پایه بلند متفاوت است.

بیشتر بخوانید  دستگاه سوخت سنج چهارگاز؛ نگاهی به اجزای اصلی و عملکرد آن

نکاتی مانند وزن، نوع دسته، جنس بدنه و … نیز در قیمت این محصول تاثیر دارند. اینکه شما جک سوسماری را از چه مجموعه خریداری کنید و روش خرید شما هم باعث نوسان قیمت می‌شود. در صورتی که شما محصول را از یک مجموعه معتبر خریداری کنید قیمت آن کاهش پیدا می‌کند.

اگر شما می‌خواهید این محصول با قیمت پایینی به دست شما برسد باید روش غیرحضوری را برای خرید خود انتخاب کنید. با این روش تعداد واسطه‌ها را در پروسه خرید کم می‌شود و شما با سرعت بالا می‌توانید یک محصول به‌صرفه را خریداری کنید.

کاربرد جک سوسماری

سخن پایانی

همانطور که در این مطلب توضیح دادیم یکی از انواع جک‌هایی که کاربرد فراوانی در صنعت دارد جک سوسماری است. این جک نسبت به جک‌های روغنی قابلیت‌های بیشتری داشته و به‌همین دلیل از بازار فروش بالایی برخوردار شده است. هر شخص با توجه به کار خود می‌تواند از انواع جک‌های سوسماری استفاده کند.

در صورتی که این جک‌ها دچار آسیب شوند باید از یک تعمیرکار بخواهید که آنها را تعمیر کنند. برای خرید این محصول نیز باید به نکات مختلفی توجه داشته باشید تا قیمت آن برای شما به‌صرفه باشد. برای دریافت خدمات بیشتر در این زمینه با مجموعه پیروزان صنعت تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *