مقالات

همه چیز درباره دستگاه میزان فرمان خودرو

دستگاه میزان فرمان خودرو چیست

در سیستم‌های فرمان خودرو، دستگاه میزان فرمان نقش حیاتی و مهمی را ایفا می‌کند. این دستگاه به راننده کمک می‌کند تا با تلاش کمتر، خودرو را کنترل کرده و به طور دقیقتر جهت و حرکت آن را تنظیم نماید. همچنین، باعث کاهش خستگی راننده می‌شود و ایمنی رانندگی را افزایش می‌دهد. در این مقاله از پیروزان صنعت به بررسی مفهوم و کارکرد دستگاه میزان فرمان پرداخته و انواع آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

دستگاه میزان فرمان چیست؟

در سیستم فرمان خودرو برای اینکه راننده بتواند روی خودروی کنترل و مدیریت بیشتری داشته باشد، به سیستمی به نام تنظیم فرمان نیاز دارد. این سیستم برای اینکه راننده با تلاش کمتر قادر باشد خودرو را به عقب یا جلو هدایت کند و همچنین برای چرخاندن به سمت‌های چپ و راست و تغییر جهت دلخواه هیچ مشکلی نداشته باشد، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میزان فرمان همچنین به راننده کمک می‌کند تا فشار بسیار کمتری را متحمل شود؛ چرا که در صورت عدم وجود این سیستم، راننده برای کنترل به تلاش فیزیکی بیشتری نیاز دارد و همین امر باعث خستگی راننده می‌شود و طبیعتاً زمانی که راننده تمرکز نداشته باشد، ایمنی رانندگی هم کاهش پیدا می‌کند.

حال که به بررسی میزان فرمان پرداختیم، بهتر است دستگاه میزان فرمان را معرفی کنیم. معمولاً برای تنظیم فرمان از دستگاه مخصوص استفاده می‌شود که این دستگاه مدل‌های متنوعی دارد و می‌تواند اندازه‌گیری دهانه چرخ، جلو عقب بودن چرخ‌ها و سر چرخ‌ها نسبت به یکدیگر و همچنین تنظیم غربیلک فرمان را به راحتی برای تنظیم میزان فرمان انجام دهد.

بیشتر بخوانید  علت به هم خوردن تنظیم فرمان

انواع دستگاه میزان فرمان

ما در حالت کلی دو نوع میزان فرمان داریم که یک نوع میزان فرمان سنتی و دیگری میزان فرمان سه بعدی است. معمولاً در میزان فرمان سنتی ابزاری مانند متر برای اندازه‌گیری جلو و عقب چرخ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صورتی که در میزان فرمان سه بعدی دوربین می‌تواند به صورت دقیق فرمان را تنظیم کرده و حالت استانداردتری را به وجود آورد.

معمولاً دستگاه تنظیم فرمان برای تنظیم این سیستم گزینه مناسبی است. به همین دلیل، بسیاری از تعمیرگاه‌ها خرید این دستگاه را نادیده نمی‌گیرند. دستگاه‌های قدیمی نمی‌توانند تنظیم فرمان را به خاطر نداشتن تکنولوژی بالا به درستی انجام دهند و به همین خاطر، امروزه دستگاه‌های میزان فرمان متنوع هستند. در این خصوص می‌توان دستگاه فرمان دو سنسور، اپتیک، تری دی، ۴ سنسور هشت هد را معرفی کرد که هر کدام از این انواع دستگاه‌ها تکنولوژی‌های بروز خود را ارائه می‌دهند.

مزایا و معایب میزان فرمان

طبیعتاً میزان فرمان یک سری مزایا و معایب دارد که اگر بخواهیم در این باره صحبت کنیم، باید گفت که کنترل آسان منع، پارکینگ دشوار و افزایش کنترل روی خودرو سه مزیت اصلی برای استفاده از میزان فرمان به شمار می‌آیند. زمانی که راننده بتواند کنترل بیشتر را با تلاش کمتری روی خودرو اعمال کند، ایمنی رانندگی هم افزایش خواهد یافت.

همچنین در مکان‌هایی که محدودیت زیادی وجود دارد، میزان فرمان انعطاف بیشتری را برای خودرو به وجود آورده و باعث می‌شود تا راننده در مکان‌های محدود هم بتواند جای مناسبی را انتخاب کند. با تنظیم میزان فرمان راننده روی حرکت‌های خودرو کنترل بیشتری دارد و به همین خاطر سرعت بالاتری را با تغییرات جهتی بهتر می‌توان انتظار داشت.

بیشتر بخوانید  دستگاه قطعه شور چیست؟

حال اگر بخواهیم به معایب میزان فرمان هم اشاره کنیم، هزینه نصب، تعمیر و حساسیت به خرابی دو عیب و ایرادی هستند که شاید یک سری دغدغه‌ها را برای رانندگان به وجود می‌آورند. معمولاً نصب و تعمیر میزان فرمان کمی هزینه بر و تخصصی است که هزینه دستگاه میزان فرمان را باید با توجه به عواملی برآورد کرد. در مورد حساسیت به خرابی هم باید گفت که میزان فرمان هنگام خرابی عملکرد خودرو را تا حدودی تحت تاثیر قرار می‌دهد.

هزینه میزان فرمان با دستگاه

همان‌طور که گفته شد تنوع دستگاه میزان فرمان کم نیست و با توجه به اینکه شما قصد داشته باشید از کدام دستگاه استفاده کنید، طبیعتاً هزینه میزان فرمان متفاوت خواهد بود. میزان فرمان با دستگاه به صورت حرفه‌ای انجام می‌شود و قاعدتاً نسبت به میزان کردن فرمان به صورت سنتی و دستی هزینه بالاتری دارد.

این هزینه با توجه به به مدل ماشین و مدت زمانی که دستگاه فرمان را تنظیم می‌کند مشخص می‌شود، البته ناگفته نماند که عوامل دیگری هم به صورت متغیر روی هزینه بی‌تاثیر نیستند که شما برای کسب اطلاعات بیشتر بهتر است با کارشناسان ما در این مجموعه در ارتباط باشید.

+ مشاهده قیمت و خرید تجهیزات میزان فرمان +

نحوه تشخیص نیاز خودرو به تنظیم فرمان

در مورد تشخیص نیاز به تنظیم فرمان خودرو باید بگوییم که در بسیاری از مواقع کج بودن غربیلک می‌تواند علامت میزان نبودن فرمان باشد. البته هم همیشه این یک علامت واحد نیست؛ چرا که در هنگام جلوبندی شاید تعمیرکار به تراز بودن غربیلک توجهی نکرده و به همین خاطر غربیلک کج شده است. زمانی که وضعیت قبلی غربیلک درست بوده است و در حال حاضر شما تغییر آن را مشاهده می‌کنید، بهتر است بدانید که بهتر است هرچه سریع‌تر با استفاده از دستگاه تنظیم فرمان وضعیت غربیلک فرمان را سر و سامان دهید.

بیشتر بخوانید  بالانس چرخ چیست - چه زمانی باید آن را انجام دهیم؟

از جمله علامت‌های دیگری که می‌توان نام برد، میزان نبودن فرمان خودرو در هنگام کشیدن است. منظور ما از کشیدن فرمان به این معنی است که فرمان به حرکت مستقیم مقاومت نشان می‌دهد. از جمله دلایل به هم خوردن تنظیم فرمان می‌توان با آسیب در جلوبندی خودرو، تصادف، سبک رانندگی نادرست و سطوح ناهموار جاده و دست‌اندازها اشاره کرد. بهتر است بدانید که اگر با ساییدگی لاستیک‌ها، به هم خوردن تعادل خودرو، کشیده شدن خودرو به یک سمت و همچنین تغییر در حالت قرارگیری غربیلک فرمانی روبرو شده‌اید، هرچه سریع‌تر برای تنظیم فرمان باید اقدام کنید.

نتیجه‌گیری

با توجه به بررسی انجام شده، دستگاه میزان فرمان از اهمیت بسزایی در بهبود کنترل و ایمنی رانندگی برخوردار است. این دستگاه، باعث کاهش تلاش فیزیکی راننده، افزایش دقت در کنترل خودرو و افزایش ایمنی رانندگی می‌شود. هرچند هزینه نصب و تعمیر آن بالاست، اما مزایای آن از لحاظ ایمنی و راحتی در کنترل خودرو، هزینه‌های اضافی را جبران می‌کند. به طور کلی، استفاده از دستگاه میزان فرمان می‌تواند تجربه رانندگی را بهبود بخشیده و از نظر ایمنی، به راننده کمک شایانی نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *