مقالات

علت به هم خوردن تنظیم فرمان

علت بهم خوردن تنظیم فرمان خودرو

شاید از خود بپرسید که چه زمانی میزان فرمان لازم است؟ پیش از پاسخ دادن به این پرسش، باید با علت‌ها و دلایل به هم خوردن تنظیم فرمان، آشنایی پیدا کنید. در صورتی که فرمان خودرو شما تنظیم نباشد، ممکن است حوادث ناگواری را به دنبال داشته باشد. این در حالی است که با تنظیم به موقع این قطعه، قادر خواهید بود تا سلامت سیستم فنی ماشین را تضمین کنید. به طور معمول، کاملاً طبیعی است که خودروها در اثر استفاده، دچار مشکلاتی در قسمت جلوبندی می‌شوند. به هم خوردن تنظیم فرمان هم یکی از ایرادهایی است که با این مشکل ایجاد می‌شود. در این مطلب از پیروزان صنعت بیشتر به بررسی علت به هم خوردن تنظیم فرمان خواهیم پرداخت.

چه زمانی میزان فرمان لازم است؟

بعد از تعویض لاستیک میزان فرمان لازم است؟ اگر می‌خواهیم یک رانندگی ایمن را تجربه کنید، پیش از هر چیز باید از تنظیم بودن میزان فرمان خودرو، اطمینان حاصل کنید. در حقیقت این عبارت به فاصله میان قسمت جلویی و قسمت عقبی در چرخ‌های جلو، اشاره دارد. اگر فاصله میان دهانه جلو و عقب در چرخ‌ها یکسان نباشد، می‌توان گفت که میزان فرمان تنظیم نیست؛ پس باید برای تنظیم دوباره آن، اقدام کنید. فاصله میان دهانه جلویی و عقبی در چرخ‌های خودروهای مختلف، متفاوت بوده و معمولاً چیزی در حدود 3 تا 8 میلی متر، در نظر گرفته‌ می‌شود.

بیشتر بخوانید  راهنمای جامع انتخاب و خرید جک گیربکس درآر

لیست قیمت تجهیزات تعمیرگاهی

میزان فرمان بعد از تعویض لاستیک

بسیاری از افراد اعتقاد دارند که باید میزان فرمان بعد از تعویض لاستیک انجام شود. این اعتقاد کاملاً درست است؛ چرا که تعویض لاستیک، یکی از دلایل رایج به هم خوردن تنظیم فرمان است. برخی از دلایل این امر، در فهرست زیر، ذکر شده‌اند.

  • تغییر فشار هوای لاستیک : طبیعی که در زمان عوض کردن لاستیک‌ها، فشار هوای آن‌ها نیز تغییر خواهد کرد؛ همین تغییر سبب می‌شود که مشکلاتی در سیستم فرمان به وجود بیاید.
  • بالا بودن یا پایین آوردن خودرو : جالب است بدانید که در زمان تعویض لاستیک، شاسی خودرو به شما قابلیت بالا بودن یا پایین آوردن را در اختیار شما قرار می‌دهد. اگر سطح جاده جدید با سطح جاده قبلی مطابقت نداشته باشد، شاهد بروز مشکلات مختلف در سیستم فرمان خواهید بود.
  • بالا بودن یا پایین آوردن لوله‌های فشار : ضروری است که در زمان تعویض لاستیک‌های خودرو، لوله‌های فشار را نیز جابه‌جا کنید؛ چرا که در غیر این صورت، میزان فرمان تحت تاثیر قرار گرفته و نیاز به تنظیم دوباره پیدا می کند.
  • تعویض لاستیک با کیفیت پایین : در صورتی که تعویض لاستیک قدیمی با لاستیک‌های بی‌کیفیت انجام شود، احتمال وقوع مشکلاتی در سیستم فرمان خودرو وجود دارد؛ زیرا میزان فرمان خودرو در اثر این تغییر، به شدت کاهش خواهد یافت.
  • خرابی سیستم فرمان : یکی دیگر از دلایل کاهش یافتن میزان فرمان و حتی به صفر رسیدن آن، خراب شدن سیستم فرمان خودرو است.

قیمت دستگاه میزان فرمان

میزان فرمان لیزری چیست؟

میزان فرمان لیزری یا سه بعدی، یک روش بروز و جدید برای تنظیم میزان فرمان است. بر خلاف روش سنتی و قدیمی که تنها توسط تخمین چشمی مکانیک انجام می‌شود، در این روش، دوربین مسئولیت اندازه‌گیری دقیق را بر عهده دارد. ابتدا مکانیک دو قطعه را به عنوان شاخص روی چرخ‌های مورد نظر، نصب می‌کند. در مرحله بعد، دوربین‌ها، با در بررسی شاخص‌ها، میزان انحراف چرخ‌ها را محاسبه کرده و روی نمایشگر به مکانیک نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید  لیست تجهیزات کارگاه مکانیک خودرو

میزان فرمان لیزری این امکان را به مکانیک می دهد که به صورت کاملاً درست، فواصل و زوایای مورد نظر را ایجاد کند. سیستم سه بعدی پس از قرار گرفتن چرخ‌ها در حالت استاندارد، پایان کار را تشخیص داده و اعلام می‌کند.

محصول مرتبط : دستگاه میزان فرمان سه بعدی

اجزای فرمان

آشنایی با اجزای فرمان به شما کمک می‌کند که بیشتر عملکردهای مختلف خودرو را درک کرده و با تنظیم میزان فرمان، ارتباط برقرار کنید؛ به همین دلیل در ادامه، شما را با اجزای سیستم فرمان آشنا می‌کنیم.

  • غربیلک فرمان : غربیلک فرمان را می‌توان اولین بخش از سیستم فرمان دانست. این چرخش این بخش توسط راننده، باعث تعیین جهت حرکت خودرو خواهد شد.
  • ستون فرمان :ستون یا میل فرمان، در حقیقت یک واسطه میان غربیلک و جعبه فرمان بوده و وظیفه دارد تا حرکت غربیلک را به جعبه فرمان انتقال دهد.
  • جعبه فرمان : می‌توان جعبه فرمان را اصلی‌ترین بخش سیستم فرمان دانست؛ چرا که این بخش، وظیفه افزایش گشتاور اعمالی و تبدیل حرکت دورانی فرمان به حرکت خطی را به دوش می‌کشد.
  • اهرم‌بندی فرمان : اهرم‌بندی فرمان در حقیقت از قطعاتی نظیر شغال‌دست، سگ‌دست، پیتمن و… تشکیل شده و باعث انتقال حرکت فرمان به چرخ‌ها می‌شود.

علت بهم خوردن بالانس چرخ

عوامل متعددی می‌توانند باعث بهم خوردن بالانس چرخ شوند، از جمله:

  • سایش نامنظم لاستیک : اگر بخشی از لاستیک ساییده شده باشد، وزن آن قسمت بیشتر شده و باعث به هم خوردن بالانس چرخ می‌شود.
  • آسیب دیدن رینگ : اگر رینگ چرخ به دلیل ضربه یا تصادف خم شده یا ترک بردارد، می‌تواند باعث بهم خوردن بالانس چرخ شود.
  • نصب نادرست لاستیک : اگر لاستیک به درستی روی رینگ نصب نشده باشد، می‌تواند باعث بهم خوردن بالانس چرخ شود.
  • وجود وزنه‌های نامتعادل : وزنه‌های فلزی که برای بالانس کردن چرخ‌ها استفاده می‌شوند، می‌توانند با گذشت زمان شل شده یا از بین بروند.
  • تغییر در دمای هوا : تغییرات ناگهانی دما می‌تواند باعث انبساط یا انقباض لاستیک و بهم خوردن بالانس چرخ شود.
بیشتر بخوانید  بالانس چرخ چیست و چه زمانی باید آن را انجام دهیم؟

سخن پایانی

در این مطلب شما را با دلایل به هم خوردن تنظیم فرمان و اجزای سیستم فرمان، آشنا کردیم. در صورت احساس هر گونه تغییر در عملکرد سیستم فرمان، بهتر است که بلافاصله برای بررسی آن اقدام کنید؛ چرا که سیستم فرمان، تاثیر مستقیمی بر جهت خودرو داشته و تنظیم نبودن آن، می‌تواند باعث حوادث ناگواری شود. اگر هر گونه پرسشی در این رابطه ذهن شما را به خود مشغول کرد، می‌توانید آن را با کارشناسان ما درمیان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *