مقالات

تعویض روغن موتور با ساکشن یا پیچ کارتل؟

تعویض روغن موتور با ساکشن یا پیچ کارتل؟

تعویض روغن امری ضروری است که باید هر ۵ تا ۸۰۰۰ کیلومتر یک بار خودروی خود را به مراکز تعویض روغن ببرید. افرادی که در این مراکز مشغول به کار هستند تعویض روغن موتور را به روش‌های مختلف پیچ کارتل یا ساکشن انجام می‌دهند. هر یک از این روش‌ها دارای مزایا و معایبی است که باید با توجه به آن ها یکی را انتخاب کرد. برای شناخت این روش‌ها با ما همراه شوید.

خرید تجهیزات تعمیرگاهی

تعویض روغن موتور به روش باز کردن پیچ کارتل

در بسیاری از مراکز تعویض روغن در کشور این روش برای تعویض روغن خودروها استفاده می‌شود. برخی افراد بر این باورند که بهتر است از روش دیگری استفاده نشود. در این روش خودرو روی چاله سرویس قرار می‌گیرد و تعمیرکار پس از باز کردن پیچ کارتل زیر موتور، روغن سوخته را از مخزن خودرو خارج می‌کند. این روش با سرعت بالایی انجام می‌شود و حداکثر ۵ دقیقه طول می‌کشد تا کل روغن خالی شود. یکی از مزیت‌های استفاده از این روش خارج شدن کامل روغن موتور از موتور است.

 از آنجایی که پیچ کارتل در قسمت زیرین موتور قرار می‌گیرد نیروی جاذبه باعث خارج شدن روغن‌های کثیف به طور کامل می‌شود. علاوه بر مزیت‌های بسیار زیادی که در این روش وجود دارد معایبی نیز در روش استفاده از پیچ کارتل نیز وجود دارد. این روش با خراب شدن پیچ کارتل در هنگام تعویض روغن همراه می‌شود.

بیشتر بخوانید  لیست لوازم جلوبندی خودرو

این روش کثیف کاری دارد و باعث ریختن روغن روی زمین می‌شود که باید از چاله سرویس برای تعویض روغن استفاده کرد. در هنگام تعویض روغن با پیچ کارتل باید در هر بار پیچ کارتل باز و بسته شود و این مورد باعث می‌شود که پیچ کارتل در گذشت زمان دچار آسیب شود و باعث نشتی روغن باشد.

تجهیزات تعویض روغن

تعویض روغن موتور با استفاده از دستگاه ساکشن

یکی از روش‌های دیگری که برای تعویض روغن موتور خودرو استفاده می‌شود دستگاه ساکشن است. این دستگاه نیروی زیادی برای خارج کردن روغن از محفظه آن دارد. احتمالاً شما در مرکز تعویض روغن این دستگاه را دیده‌اید که دارای یک محفظه شیشه‌ای برای جمع آوری روغن است. در قسمت پایینی این دستگاه یک مخزن بزرگ فلزی قرار دارد.

یک شلنگ باریک از دریچه روغن خودرو وارد آن می‌شود تا با استفاده از مکش شدید دستگاه ساکشن، روغن قدیمی خارج شود. این روش دارای مزیت‌های زیادی است که از آن ها می‌توان به انجام شدن تعویض روغن به طور تمیز اشاره کرد. در این روش  روغن روی زمین نمی‌ریزد و همه آن ها در مخزن جمع می‌شوند. این روش نیازی به چال سرویس ندارد و می‌توان در حالت عادی و زمانی که ماشین پارک است هم این روش را برای تعویض روغن انجام داد. در این روش پیچ کارتل خراب نمی‌شود و تعویض روغن تنها با باز کردن دریچه بالایی مخزن انجام خواهد شد.

محصولات مرتبط : دستگاه تعویض روغن گیربکس air solutions ایتالیا

 علاوه بر مزایای بسیار زیادی که این روش دارد معایبی هم دارد. از معایب آن می‌توان به سر و صدای زیادی دستگاه اشاره کرد. در این روش نیاز به ابزارهایی مانند پمپ هوا و مخزن روغن است که در روش کارتل این چنین نبود. با استفاده از دستگاه ساکشن ممکن است تمام روغنی که درون خودرو وجود دارد خارج نشود در حالی که در روش پیچ کارتل تمام روغن خارج می‌شد. یکی دیگر از معایب این روش زمان زیادی است که برای تعویض روغن نیاز است.

بیشتر بخوانید  مدت زمان شارژ گاز کولر ماشین

قیمت جک دو ستون

کدام روش برای تعویض روغن خودرو مناسب است؟

اینکه کدام روش برای تعویض روغن خودرو مناسب است جواب قطعی ندارد زیرا به عوامل مختلفی بستگی دارد. در اکثر خودروهای خارجی از روش ساکشن برای تعویض روغن خودرو استفاده می‌شود. در برخی از مواقع سازندگان خودروها این توصیه را می‌کنند. برخی افراد هم به دلیل خارج شدن کامل روغن از خودرو ترجیح می‌دهند روش باز کردن پیچ کارتل را استفاده کنند. بهتر است با توجه به شرایط خودرو و تجربه شخصی که به او مراجعه می‌کنید از یکی از این روش‌ها استفاده کنید. اگر بخواهید خیالتان از بابت خارج شدن همه رسوبات داخلی روغن راحت باشد بهتر است روش پیچ کارتل را انتخاب کنید.

سخن پایانی

همانطور که در این مطلب توضیح دادیم روش‌های مختلفی برای تعویض روغن خودروها وجود دارد. با استفاده از پیچ کارتلی که زیر موتور خودرو است می‌توان تمامی روغن خودرو را از آن خارج کرد و با سرعت بالایی این کار را انجام داد. استفاده از روش ساکشن نیز برای خارج کردن روغن استفاده می‌شود که یک روش تمیز شناخته می‌شود. با توجه به شرایط خود می‌توان یکی از این روش‌ها را انتخاب کرد. برای اطلاعات بیشتر با پیروزان صنعت تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *