مقالات

مدت زمان شارژ گاز کولر ماشین

مدت زمان شارژ گاز کولر ماشین

با شروع فصل بهار و تابستان زمان آن فرا می‌رسد که کولر ماشین را بررسی و نسبت به رفع نقص و شارژ گاز آن اقدام شود. بهتر است رانندگان در زمانی که هوا سرد است، کولر ماشین را چک کنند، چون ایده مناسبی است که بدانند کولر ماشین در چه وضعیتی است و آیا نیاز به شارژ مجدد دارد یا خیر؟ بهترین فصل شارژ گاز کولر ماشین همان ابتدای بهار است که گرما کم کم رخ می‌نماید. در ادامه بیشتر درباره این موضوع صحبت می‌کنیم؛ پس، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

شارژ گاز کولر ماشین چیست؟

به بیانی ساده، شارژ کولر به معنای زیاد کردن سرد کننده سیستم تهویه وسیله نقلیه است. بیشتر خودروهای مدرن و پیشرفته امروزی از گازی به نام R134a استفاده می کنند که نیازی به پر کردن یا شارژ مکرر آن نیست. اگر وسیله نقلیه جدیدی دارید و معمولاً به گاز بیشتری نیاز دارد، به احتمال زیاد در جایی از سیستم سرمایشی نشتی وجود دارد. تعمیر و رفع این مشکل باید توسط مراکز مجاز انجام شود.

عمر مفید گاز کولر ماشین

+ استعلام قیمت و خرید دستگاه شارژ گاز کولر ماشین +

عمر مفید گاز کولر ماشین چقدر است؟

مدل خودرو و نوع سیستم سرمایشی که در هر ماشین استفاده شده است تا حدی می‌تواند نشانگر عمر مفید گاز کولر باشد. خودروهای تمام اتوماتیک جدید نیازی به شارژ ندارند اما روند استاندارد به این صورت است که معمولا هر دو سال یکبار باید وضعیت کولر خودرو چک شود.

بیشتر بخوانید  تعویض روغن موتور با ساکشن یا پیچ کارتل؟

فشارسنج تعبیه شده در سیستم سرمایشی کولر خودرو معیاری برای سنجش نیاز به شارژ مجدد گاز است. حباب هایی که داخل این فشارسنج هستند هرچقدر آزادتر باشند نشان از این دارد که میزان گاز کولر خودرو شما کم یا مناسب است. مرحله تست و میزان گاز خودرو باید توسط کارشناسی زبده بررسی و اعلام شود.

نکته بعدی این است که اگر پرتاب باد ضعیف شده نشان از کثیفی فیلترها و یا محفظه‌های پرتاب باد است که همین موضوع بدون نیاز به گاز، مشکل سرمایش را حل خواهد کرد. اگر این سیستم به صورت دوره‌ای چک شود عمر طولانی‌تری خواهد داشت.

چه زمانی باید برای شارژ مجدد کولر اقدام کرد؟

سیستم خنک کننده خودرو هوا را تهویه و پاکسازی می‌کند. این سیستم نه تنها هوا را خنک می‌کند، بلکه رطوبت را هم کاهش می‌دهد؛ به همین دلیل است که می‌توانید از آن در زمستان هم استفاده کنید تا به سرعت رطوبت شیشه جلو از بین برود. تهویه هوا از طریق روند پیچیده تبخیر، فشرده کردن و انبساط، هوای خودروی را خنک می‌کند. گاز مبرد در سیستم کولر دائماً از گاز به مایع و دوباره به گاز تغییر کرده و این همان چیزی است که هوا را مطبوع می‌کند.

  • با گذر زمان، گاز مبرد در سیستم کولر به دلیل تغییر مرتب از گاز به مایع از بین می‌رود. هنگامی که گاز از بین می‌رود، توانایی‌های خنک کننده کولر کم شده و سیستم نیاز به شارژ دارد تا هوا را به طور موثر خنک نگه دارد. وقتی گاز مبرد کاهش می‌یابد، موتور خودرو باید بیشتر کار کرده تا کولر کار کند و به این ترتیب مصرف سوخت افزایش می‌یابد.
  • گاز کولر ماشین معمولا تا زمانی که کولر توانایی خنک کردن فضای داخل ماشین را داشته باشد نیازی به شارژ مجدد ندارد. بهتر است چند وقت یکبار تمام نشت‌های احتمالی کولر خودرو را بررسی کنید تا در صورت بروز مشکل، اقدام به رفع آن نمایید. وقتی سیستم خنک کننده به اندازه گذشته سرد نمی‌شود، باید آن را بررسی کنید.
بیشتر بخوانید  راهنمای جامع انتخاب و خرید جک گیربکس درآر

یک مکانیک ماهر در این زمینه، سیستم کولر را از نظر نشت ماده سرد کننده بررسی کرده و سپس یک سرویس تخلیه و شارژ مجدد را انجام می‌دهد، در صورتی که نشتی وجود داشته باشد، قطعات آسیب‌دیده باید تعویض شوند. سرویس تخلیه و شارژ مجدد شامل اتصال سیستم AC خودروی شما به یک دستگاه خاص است که تمام مبرد و روغن‌های فاسد شده سیستم را پاکسازی کرده و سپس آن را تا سطح مناسب پر می‌کند.

زمان شارژ مجدد کولر

فشار گاز کولر خودرو چقدر باید باشد؟

فشار گاز کولر خودرو به عوامل مختلفی مانند مدل خودرو، نوع گاز کولر و دمای محیط بستگی دارد. با این حال، به طور کلی، فشار گاز کولر خودرو باید بین 30 تا 50 psi (پوند بر اینچ مربع) باشد. برای اطلاع دقیق از فشار گاز کولر خودرو خود، باید به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید.

سخن پایانی

با شروع فصل گرما تمامی رانندگان اقدام به سرویس کولر خودرو می‌کنند. ماشین‌های مدرن و جدید نیازی به شارژ سیستم خنک کننده ماشین ندارند. اما خودروهای قدیمی که کولرشان با گاز کار می‌کند باید بررسی و سرویس شوند. شارژ کردن گاز یعنی افزودن مبرد یا خنک کننده به سیستم سرمایشی خودرو است.

گاز کولر مرتب از حالت گاز به مایع و برعکس تبدیل می‌شود که با مرور زمان کیفیت خنک کنندگی را از دست داده و باید شارژ مجدد انجام گیرد. بهترین زمان شارژ گاز کولر آغاز فصل گرم سال است. شارژ کولر بهتر است در مراکز معتبر و توسط کارشناسان زبده انجام شود. شما عزیزان می‌توانید برای خرید و کسب اطلاع از قیمت انواع تجهیزات مکانیکی، خرید انواع جک بالابر تعمیرگاهی با کارشناسان پیروزان صنعت تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید  نحوه کار با دستگاه تنظیم نور چراغ خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *